۷ فایده ماساژ که هر انسانی باید با آن‌ها آشنا باشد

ماساژ، یک رویکرد در حوزه سلامت است که با سرعت بسیار زیادی رو به رشد است. در گذشته‌ای نه چندان دور ماساژ به عنوان یک راه‌کار مکمل در افزایش آرامش و سلامتی استفاده می‌شد، اما امروزه این مهم تبدیل به یک رویکرد اصلی شده است که از آن به عنوان یک منبع سلامتی و آرامش استفاده می‌شود. در اکثر نقاط جهان، شرکت‌های بیمه خدمات ماساژ را نیز به عنوان خدمات سلامتی تحت پوشش درمانی خود درآورده‌اند.

این رویکرد، مورد توجه بسیاری از پزشکان، روان‌شناسان و فعالان حوزه سلامت قرار گرفته است و همگان متفق‌القول از فواید بی‌نظیر ماساژ در سلامت روان و جسم انسان سخن می‌گویند. فوایدی از جمله از بین بردن تنش روزانه که در کشورهای جهان سوم به راحتی ایجاد می‌شود، کاهش بسیار زیاد استرس و اضطراب، تسکین دردهای عصلانی، بهبود خواب و ترویج آرامش در سرتاسر بدن و بسیاری از مزایای دیگر. اما همان‌طور که از موضوع این نوشته مشخص است، قصد داریم تا با هفت فایده ثابت شده ماساژ برای تندرستی و سلامتی انسان آشنا شویم.

  1. ماساژ آرام‌بخشی بسیار قوی است

زمانی که بدن تحت فشار تنش‌های روزانه قرار می‌گیرد، سطوحی ناسالم در آن ایجاد می‌شود که اختلالات عصبی را به همراه دارد. کورتیزول‌ها نقشهای زیادی در افزایش قند خون در بدن، افزایش بی‌خوابی، افزایش وزن، مشکلات گوارشی و البته سردرد دارند. بنابراین می‌توان با انجام ماساژ‌های منظم و مناسب، به مبارزه با کورتیزول‌ها رفت. بنابراین ماساژ نقش عمده‌ای در کاهش کورتیزول‌ها دارند که در نهایت موجب ایجاد احساس آرامش، خلق و خوی پایدار و کاهش سطح استرس خواهند شد.

  1. ماساژ استرس را کاهش می‌دهد

نه تنها ماساژ در کاهش استرس تاثیر بسزایی دارد، بلکه انجام مداوم آن در جلسات منظم، در طول مدت زمان طولانی می‌تواند سطح انرژی را به صورت فزاینده‌ای افزایش داده و دردهای فیزیکی را کاهش دهد و میزان احساس عاطفی افراد را بهبود ببخشد که این اتفاق در نهای منجر به کاهش قابل توجه استرس خواهد شد.

 

  1. ماساژ فشار خون را تنظیم می‌کند

جلسات منظم ماساژ، در نهایت منجر به تنظیم سطح فشار خون خواهد شد. مطالعات طولانی نشان داده است که جلسات منظم و سازگار ماساژ، می‌تواند میزان فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را تنظیم نماید. بنابراین با تنظیم فشار خون در نهایت خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه و همچنین سایر بیماری‌های مربوط به این حوزه سلامت کاهش خواهند داشت.

 

  1. تسریع در آرامش عضلات

ماساژ منابع درد بدن را مورد هدف قرار می‌دهد و این اقدام را با از بین بردن تنش عضلانی، افزایش انعطاف بدن و ایجاد آرامش در عضلات آسیب‌دیده انجام می‌دهد. ماساژ مواد مغذی و اکسیژن را در بافت‌های آسیب‌دیده افزایش می‌دهد. این افزایش باعث می‌شود که تورم‌های عضلانی کاهش پیدا کرده و انعطاف مفاصل افزایش پیدا کند.

 

  1. بهبود گردش خون

مزایای طولانی‌مدت ماساژ را نباید دست کم گرفت و دریافت ماساژ به صورت مداوم و سازگار منجر به بهبود گردش خون و در نهایت افزایش آن می‌شود. افزایش ماساژ و مشت‌‌ومال‌های ایجاد شده در سطح بدن، اسیدلاکتیک را از سطح بدن خارج کرده و از بافت عضلانی حذف می‌کند. بنابراین منجر به بهبود گردش خون مایع لنفاوی و خروج مواد زائد متابولیکی از بدن می‌شود که در نهایت بهبود عملکرد بدن را به همراه خواهد داشت.

 

  1. بهبود وضع کلی بدن

بسیاری از انسان‌ها از دردهای مختلف بدن مانند سردرد، گردن‌درد و دردهای عضلانی رنج می‌برند. با این حال، علت اصلی این درد ناشی از Lifestyle اشتباه شما است. در واقع، درد مزمن پشت، اغلب ناشی از وضعیت نادرست یا ضعیف در هنگام ایستادن و یا نشستن است. علاوه بر این، داشتن اضافه وزن، وضعیت بد و حرکات تکراری یا بیش از حد، می تواند به فشار بر روی پشت بدن و دیگر زمینه های مشکل احتمالی کمک کند. در نتیجه، فشار افزوده شده اغلب موجب اسپاسم، درد و تنش عضلانی در ناحیه کمر، شکم، پشت، گردن و پاها می‌‍شود. ماساژ بدن را در رسیدن به راه‌حلی درست راهنمایی خواهد کرد. در واقع، بهبود وضعیت بدن یکی از جنبه های سودمند و آرام بخش ماساژ است. به عنوان یک نتیجه، بدن قادر است خود را در وضعیت ارگانیک و سالم قرار دهد.

 

  1. کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

ماساژ کمک شایانی به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌کند. جلسات منظم ماساژ دارای فواید بسیار زیادی برای بدن است. یک واقعیت قبول شده در میان دانشمندان و حتی مردم عادی این است که سطح بالای استرس رابطه مستقیمی با ایجاد بیماری‌های مختلف و در نهایت آسیب‌رساندن به بدن دارد. هنگامی که تنش‌ها و استرس‌‌های موجود منجر به کم‌خوابی شده و تغذیه شما را مختل می‌کند، در نهایت موجب بروز بیماری‌‎های مربوط به این کمبود می‌شوند. با کاهش میزان خواب موثر، تغذیه نامناسب و امثال آن، در واقع بدن به طور طبیعی مقاومت خود در مقابل عفونت‌ها، بیماری‌ها و میکروب‌ها از دست می‌دهد. بنابراین ماساژ با کاهش استرس، اضطراب و کم کردن آسیب‌های بدن در نهایت منجر به افزایش خواب موثر، تغذیه مناسب و سایر موارد مربوط به ایمنی بدن شده و در نتیجه موجب افزایش ایمنی بدن می‌شود.

 

منبع: نشریه صدای آزادی گاردین – ۲۰۱۸

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *