ده نکته برای محافظت از پاها برای بیماران دیابتی

دیابت، بیماری‌ای است که همگان بر جدی بودن آن اشراف کامل دارند. این بیماری بسیار خطرناک‌تر از آن‌چه که نشان می‌دهد است و ممکن است هرلحظه در صورت نداشتن سبک زندگی مناسب، آسیب جدی‌ای به بیمار برساند. در این مطلب سعی داریم در مورد محافظت از پاها به عنوان یکی از عناصر مهم حیات انسان و همان قلب دوم، در بیماران دیابتی سخن بگوییم.

  1. چگونه دیابت بر پاهای شما تاثیر می‌گذارد؟ اگر دیابت دارید، احتمال بروز مشکلاتی در پاهای شما بسیار بالاست، به طوری که معمول‌ترین آن‌ها زخم‌هایی است که در پا ایجاد می‌شوند. دیابت ممکن است بعد از مدتی باعث شود تا امکان ترمیم و حتی ضدعفونی زخم‌ها در بدن شما کاهش پیدا کند. شما می‌توانید با مراقبت از پاها مثل پوشیدن کفش‌های مناسب برای دیابت و محافظت بیشتر احتمال بروز این مشکل را به صفر برسانید. بدیهی است که سطح قند خون بالا احتمال عصبی شدن بیمار را افزایش می‌دهد که در پی آن تاثیر منفی بسیاری بر آنزیم‌های موجود در پا می‌افتد. طبق تحقیقات مرکز دیابت Joslin، این اتفاق ممکن است باعث احساس پوسیدگی و نرمی در پوست و یا حتی زخم شدن شوند. اما اگر شما سبک زندگی خود را در راستای بیماری دیابت خود قرار دهید، احتمال بروز همه این مشکلات به صفر خواهد رسید و جای نگرانی نیست. خبر خوب این است که می‌توانید در سطح پای خود از لوسیون استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از لوسیون در مناطقی از پا که احتمال عرق کردن دارند مناسب نیست. این مکان‌ها عبارتند از لای انگشتان پا و یا سطح زیرین زانو که با خم شدن پا احتمال عرق کردن دارند.
  2. پاهای خود را همه روزه بررسی و معاینه شخصی کنید: برای این‌که به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن جلوی بروز هرگونه مشکلی را بگیرید، به دنبال تغییر در رنگ پوست خود، وجود زخم و یا پوست خشک شده باشید. برای قسمت‌هایی از پا که نمی‌توانید آن‌ها را ببنید از نزدیکان خود کمک بگیرید..
  3. تا حد مقدور در حمام یا هرجای دیگر از پا برای تست گرم بودن آب استفاده نکنید: این کار روتین اکثر انسان‌هاست که تست گرم بودن دوش آب را با پا انجام می‌دهند. در مورد بیماران دیابتی این موضوع برای بلندمدت ممکن است تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین پیشنهاد می‌شود که برای نداشتن تاثیر منفی در بلند مدت از این کار خودداری فرمایید.
  4. از کفش‌های دشوار و سخت و جوراب‌های غیراستاندارد و بی‌کیفیت استفاده نکنید: سعی کنید از جوراب‌هایی با کیفیت بالا و بدون حساسیت‌زایی برای پوست استفاده کنید و کفش‌های سخت، سفت و خصوصا تنگ را به پای خود نکنید.
  5. پابرهنه بر سطوح خارج از منزل خود قدم نگذارید: تا حد ممکن پاهای خود را از هوای آلوده، زمین آلوده، سردی‌ها و گرمی‌های غیرعادی محافظت کنید.
  6. از خشک بودن پاهای خود مطمئن باشید: چه پس از استحمام و چه در هر حالتی که پای شما خیس شده است، پیشنهاد می‌کنیم که هرچه سریع‌تر نسبت به خشک کردن آن اقدام کنید.
  7. به طور منظم و بر اساس توسیه دکتر معالج خود، به ایشان برای معاینه مراجعه کنید: در زمان بروز دیابت، حتی اگر از سالم بودن پاهای خود اطمینان دارید، پیشنهاد می‌کنیم نظم خود در مراجعه به پزشک جهت معاینه را برهم نزنید.
  8. با کفش‌های ارتودنتیک آشتی کنید: کفش‌های طبی، سرمایه‌گذاری خوبی برای محافظت بلندمدت از پاهای شما هستند. به آن‌ها اعتماد کنید.
  9. ورزش‌های سبک و منظم داشته باشید: البته که ورزش سنگین برای بیماران دیابتی اکیدا توصیه نمی‌شود، اما شکی نیست که ورزش‌های مانند پیاده‌روی با کفش مناسب و یا شنا برای این بیماران بسیار مناسب است.
  10. سیگار نکشید، اگر می‌کشید همین حالا ترک کنید: خطرات سیگار، سریعا از مغز و سر به پا منقل می‌شوند. سیگار به راحتی خون شما را از مواد مغذی، اکسیژن و گردش خون محروم می‌کند و به انواع عفونت‌ها خوش‌آمد می‌گوید.

یادمان نرود، شاید با عدم رعایت برخی موارد فوق، در کوتاه‌مدت مشکل خاصی برای شما پیش نیاید. اما با رعایت کامل این موارد، شما در بلندمدت و به آسانی بیماری دیابت خود را در کنار درمان‌های دیگر کنترل خواهید کرد.

 

منبع: نشریه امریکایی هر روز سلامتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *