مواد غذایی مناسب برای پوست

۱۱ خوراکی و غذای مناسب برای سلامت پوست

تغذیه نقش بزرگی در سلامتی شما ایفا می‌کند. رژیم ناسالم می تواند به متابولیسم شما آسیب برساند، باعث افزایش وزن و حتی آسیب اندام‌ها مانند قلب و کبد شما شود. اما پوست شما در این میان، از آن‌چه که شما می‌خورید تاثیر می‌پذیرد.

دانشمندان سال‌هاست که به نتایج مهمی در خصوص تاثیر تغذیه بر میزان سلامت پوست و افزایش یا کاهش پیری آن دارد.

سعی در آن داریم که در این مطلب، یازده خوراکی و غذای مناسب را که برای سلامت پوست شما مناسب است معرفی کنیم:

  1. ماهی‌های چرب: ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، غذاهای بسیار عالی برای سلامت پوست هستند. این ماهی‌ها منابع غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که تاثیر زیادی بر سلامت پوست دارند. کمبود چربی امگا ۳ باعث خشکی و پیری زودرس در پوست خواهد شد. کاهش و کمبود این چربی‌ها برای سلامت انسان بسیار مضر و بد خواهد بود و قدرت پوست را جهت محافظت از اشعه UV مضر خورشید کاهش می‌دهد. ماهی‌های چرب همچنین منبع بسیار کافی از ویتامین E هستند که از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای پوست به شمار می‌رود. پروتئین‌های موجود در این نوع ماهی‌ها نیز جهت حفظ قدرت و یک‌پارچگی پوست بسیار ضروری است. از دیگر فواید شگفت‌انگیز ماهی برای پوست، تولید روی است که ماده‌ای حیاتی برای تنظیم التهاب، تولید سلول‌های پوستی جدید و سلامت کلی پوست است.
  2. آووکادو: آووکادو از چربی‌های بسیار سالم به شمار می‌رود که در سلامت پوست نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. دریافت مقدار لازم از چربی‌های آووکادو برای بدن باعث می‌شود تا پوستی منعطف و مرطوب داشته باشید. شواهد اولیه در آزمایش‌های دانشمندان نیز نشان از آن دارد که در حفظ بیشتر قدرت پوست برای محافظت از اشعه UV خورشید تاثیر مناسبی دارد. آووکادو نیز منبع بسیار زیادی از ویتامین E است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها برای محافظت از پوست شماست.
  3. گردو: گردو با ویژگی‌های منحصر به فردش، یکی از غذاهای عالی برای سلامت پوست است. گردو در خود دارای اسیدهای چرب بسیار مهم و ضروری است که در اکثر موارد، بدن قادر به تولید آن‌ها نیست. وجود چربی امگا ۶ در گردو باعث کاهش التهاب‌های پوستی و عملکرد درست پوست می‌شود.
  4. دانه‌های آفتاب‌گردان: به طور کلی دانه‌های آجیل، منبع خوبی از مواد مغذی تقویت کننده پوست هستند. دانه‌های آفتاب‌گردان یکی از بهترین نمونه‌های آجیل برای تغذیه مناسب پوست‌ها هستند.
  5. سیب‌زمینی: بتاکاروتن مواد مغذی موجود در گیاهان است که توانایی تولید و تبدیل شدن به ویتامین A را دارد. بتاکاروتن در انواع میوه‌ها و سبزیجات دیده می‌شود. اما سیب‌زمینی یکی از منابع غنی آن است. سیب‌زمینی اگر به صورت سالم مصرف شود، پوست شما را سالم نگه داشته و به عنوان یک ضدآفتاب طبیعی عمل می‌کند. همچنین تاثیر بسیاز زیادی در جلوگیری از مرگ سلول‌های پوستی دارد. در نهایت بتاکاروتن موجب تقویت رنگ پوست به شکلی سالم می‌شود.
  6. فلفل دلمه‌ای: فلفل دلمه‌ای مانند سیب‌زمینی منبع خوبی برای بتاکاروتن و ویتامین A است. همچنین فلفل دلمه‌ای منبع بسیار زیادی از ویتامین C است که برای ایجاد کلاژن پروتئینی ضروری است. لازم است بدانید که مصرف منظم ویتامین C در زنان، منجر به کاهش چین و چروک‌های پوستی می‌شود.
  7. کلم بروکلی: کلم بروکلی حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم برای پوست است. همچنین حاوی لوتئین، کاروتنوئید است که مانند بتاکاروتن کار می‌کند. لوتئین پوست شما را از آسیب‌های اکسیداتی محافظت می کند که می‌تواند پوست شما را خشک و چروکیده کند. کلم بروکلی دارای خواص ضد سرطان پوست در خود است.
  8. گوجه‌فرنگی: گوجه فرنگی یک منبع عالی از ویتامین C و حاوی تمام کاروتنوئیدهای اصلی، از جمله لیکوپن است که محافظی عالی در برابر اشعه خورشید، سیستمی امن و مناسب برای سلامت پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های پوستی است.
  9. سویا: سویا حاوی ایزوفلاون‎ها، دسته‌ای از ترکیبات گیاهی است که می‌تواند در بدن شما، استروژن را متوقف کند. ایزوفلاون‌ها ممکن است به چند بخش بدن شما، از جمله پوست نفوذ و به آن آسیب برسانند. سویا برای زنان یائسته، کمک بزرگی است جهت جلوگیری از چروکیدگی پوست و باعث افزایش کلاژن می‌شود.
  10. شکلات سیاه: کسی نمی‌تواند منکر اثرات مهم کاکائو و شکلات سیاه در سلامت پوست شود. مصرف منظم و صحیح شکلات سیاه منجر به سلامت و ضخیم‌تر شدن سطح پوست شما می‌شود.
  11. چای سبز: چای سبز به معنای واقعی، پوست را از پیری، چروکی و آسیب محافظت می‌کند. ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز، کایتچین‌ها نامیده می‌شوند و برای بهبود سلامت پوست به روش‌های مختلف کار می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *