۱۱ غذایی که به شما در کاهش استرس و افزایش آرامش کمک می‌کنند

برای رسیدن به آرامش، همیشه اولین چیزهایی که به ذهن‌مان می‌رسد اقداماتی جهت ریلکسی روحی و روانی است. مثل شنا کردن، یوگا، کوهنوردی، تکنیک‌های تمرکز و بسیاری از موارد دیگر. بدون شک همه این راه‌ها برای رسیدن به آرامش عالی و مفید هستند. اما باید دانست که رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییراتی در سبک زندگی، بدون شک به شما در جهت رسیدن به آرامش بیشر کمک شایانی می‌کند. بنابراین باید در رژیم تغذیه خود، برای رسیدن به آرامش بیشتر، غذاها و خوراکی‌هایی را انتخاب کنید که به شما در رسیدن به این موارد کمک کنند. راشل برمن متخصص مشهور، می‌گوید که ارتباط قوی‌ای بین تغذیه و خلق و خوی انسان‌ها وجود دارد. به عنوان مثال هنگامی که انسان تحت فشار عصبی قرار می‌گیرد، سطح کورتیزول هورمون ما بالا می‌رود که باعث می‌شود ما به سمت غذاهای با چربی زیاد و نمک برویم.

خوردن این غذاهای ناسالم می تواند منجر به عدم تعادل در قند خون و کاهش مواد مغذی مورد نیاز برای مبارزه با استرس شود. همچنین غذاهایی که دارای نمک، شکر و چربی زیاد هستند، معمولا از چربی‌ها، پروتئین فیبر و پروتئین خالص که قند خون و میزان گرسنگی را تثبیت می‌کنند نیز پر است. Spikes در گلوکز خون باعث گرایش و تحریک‌پذیری‌ای می‌شود که منجر به استرس بیشتری خواهد شد، این یک چرخه بدبختی است.

در اینجا یازده ماده غذایی را به شما معرفی می‌کنیم که در کاهش استرس و افزایش آرامش نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند:

  1. ماهی سالومون: ماهی سالومون دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است و نشان داده‌اند که نقش مهمی در کاهش اضطراب و نشانه‌های افسردگی ایفا می‌کنند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ باعث بهبود توانایی افراد برای مقابله با استرس می‌شود.
  2. شکلات سیاه: شکلات نه تنها خوشمزه است، بلکه در واقع دارای ویژگی‌های کاهش استرس است. محققان با تحقیقات اعلام شده خود از مجله تحقیقات پروتئینی دریافتند که خوردن ۱٫۴ اونس شکلات در روز می تواند سطوح کورتیزول را کاهش دهد. البته فراموش نکنید که شکلات شیر این اثر را بسیار کمتر دارد و شکلات سیاه نیز باید از ۷۰ درصد فراتر باشد.
  3. انواع توت‌ها: زغال‌اخته، تمشک و توت‌فرنگی حاوی یک ماده شیمیایی است که به طور قابل توجهی مشابه با اسید والپروئیک است که تاثیر بسیار زیادی در کاهش استرس دارد. علاوه بر این، یک مطالعه از مجله پزشکی طب مکمل نشان داد که توت سیاه (شاه‌توت) می تواند به کاهش خستگی و استرس کمک کند.
  4. ماست: ماست شامل پروبیوتیک های سالم است که به حفظ باکتری سالم در معده کمک می‌کند. آرامش معده در ادامه آرامش درونی و کاهش استرس را به همراه خواهد داشت.
  5. کیمچی: از آن‌جایی که این مقاله از منابع معتبر خارجی ترجمه شده است، بنابراین این ماده غذایی ممکن است در ایران وجود نداشته باشد. اما برای حفظ اصالت مقاله، آن را ذکر کردیم. کیمجی یک غذای تخمیرشده سنتی در کره است. غذاهای غنی شده مانند کیمچی دیگر گزینه‌های غنی از پروبیوتیک هستند که می توانند باعث محافظت از روده و ایجاد روده‌ای سالم برای شما شوند که به کاهش بسیار زیاد استرس کمک می‌کند.
  6. نخود: نخودها حاوی ۷۱ درصد از نیاز روزانه فولات هستند و فولات یک ویتامین B است که می‌تواند به کاهش هورمون استرس کمک کند.
  7. جو دو سر: انسان‌ها به طور ناخواسته در زمانی که تحت فشار هستند، کربوهیدرات مصرف می‌کنند. این مصرف به دلیل افزایش سطح سروتونین در مغز است. کربوهیدراتی مثل جو دو سر به علت فیبر بالا، قند خون را تنظیم می‌کند و به جهت گرم بودن، تاثیر به‌سزایی در تنظیم قند خون دارد که در نتیجه به کاهش استرس کمک می‌کند.
  8. سویا: سویا را یک انتقال‌دهنده عصبی با پروتئین بالا می‌شناسند که چرخه خواب سالم و مفید را ارتقا می‌دهد. افزایش رضایت و کاهش تنش و استرس نیز از ویژ‌گی‌های دیگر در مصرف سویا است.
  9. گردو: گردو شامل مجموعه‌ای از مواد مغذی مانند منیزیم، ویتامین‌های B، و اسیدهای چرب امگا ۳، که همه برای مبارزه با استرس کار می‌کنند است. یک مطالعه از مجله کالج تغذیه آمریکا نشان داد که آجیل‌هایی مانند گردو که حاوی اسید آلفا لینولنیک هستند، می‌تواند به محافظت از قلب شما در برابر اثرات استرس کمک کند.
  10. تخم کدو: دانه‌های کدو دارای منیزیم بسیار بالایی هستند، با توجه به مطالعات روان‌شناسی، امروزه دانشمندان معتقد هستند که استرس تاثیر زیادی در کاهش سطح منیزم دارد و در مقابل افزایش مصرف این دانه تاثیر زیادی در کاهش هورمون استرس دارد و کمک زیادی به تنظیم و تقویت ذهن شما می‌کند.
  11. اسفناج: اسفناج نیز حاوی مقدار زیادی منیزیم است و همان‌طور که در قبل گفته شد، افزایش مصرف منیزیم تاثیر مناسبی در کاهش هورمون استرس خواهد داشت.

منبع: باستل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *